Hou vast aan de traditionele Dodenherdenking

OpinieZ

Ik kan me nog heel goed de verhalen van mijn oma voor de geest halen. Ze groeide op in Deventer en was een jonge vrouw ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Ze werkte voor de textielfabriek van Ankersmit en verstopte tijdens het werk klosjes garen in haar rokken. Na werktijd smokkelde ze deze langs de beveiliging om ze vervolgens bij boeren te ruilen voor eten.


Titelfoto: De Verwoeste Stad Zadkine by Roel Wijnants is licensed under CC BY-NC 2.0

De herinnering aan haar verhalen wordt extra tastbaar als ik over dezelfde gladde Deventer keitjes loop als oma toen ze hard moest wegrennen voor een Duitse soldaat. Ze had hem uitgelachen toen hij uitgleed en ongelukkig ten val kwam. Ik denk dat jullie mijn oma gemogen zouden hebben. In de laatste jaren van haar leven viel ze ten prooi aan dementie en was ze vaak bang en huilerig…

View original post 686 woorden meer

