CIDI: De Protocollen van Weltschmertz

Door: JOS HUMMELEN / 8 nov 2021

Omdat ik een heads-up kreeg dat ‘De Protocollen’ mogelijk zouden worden besproken, leefde ik toe naar mijn allereerst ‘Café Weltschmertz’. Ik werd op mijn wenken bediendBinnen het kwartier vertelde Lucas Hollertt met uitgestreken gezicht over de Rothschild-bankiers, de Joden en ‘de Protocollen’. Een liefhebber van complottheorieën hoeft niet lang te wachten, want binnen dat kwartier produceert Hollertt een volzin als: “De illuminatie is met de Protocollen aan de slag gegaan, terwijl de bankiers zich terugtrokken en achter de schermen aan de touwtjes trokken.”

Omdat ik  gewend ben om antisemitisme direct te herkennen, heeft de gast in dit ‘café’ na het doodserieus uitspreken van deze zin, wel afgedaan. Maar wat schetst mijn verbazing? Veel Nederlanders zijn blijkbaar dol op dit soort kost. Het filmpje scoort bijna 40K views en 1.7K likes! Hoe bestaat het? Wie zijn al die mensen die een aaneenrijging van complotten waarderen? En waarom vindt niemand het vreemd dat Joden zo’n centrale rol innemen zowat iedere ‘alternatieve geschiedenis’?

Is het bij deze mensen dan niet bekend dat De Protocollen werden verzonnen rond 1890 door de Ochrana (Russische geheime dienst) om Joden in het verdomhoekje te zetten? Dat is toch na ruim honderd jaar wel zo klaar als een klontje, zou ik denken. Ik zou, zelfs als complotdenker, wel erg moe worden van de boeman van elke antisemitische complotdenker: Rothschild. Ik vind zelf de financiële wereld ook lastig te omvatten. Neem alleen al het idee van ‘negatieve rente’. Maar ik heb geen Rothschild nodig om mijn vacuüm van kennis op te vullen met feitelijkheden. Op zich kan je namelijk kritisch zijn over het bankierswezen en over hoe superrijke families teveel invloed hebben, zonder antisemitische tropes en dogwhistles erin te gooien.

De uitdaging

Lees hier verder